Från kvällsmänniska till morgonmänniska

kvällsmänniska

I många år såg jag mig själv som en kvällsmänniska. Men när jag fick problem med för högt blodsocker så insåg jag att var tvungen att se över mina sömnvanor. Att sova regelbundna tider mer än sex timmar per natt är ett effektivt sätt att få koll på blodsockret. Mitt problem var att jag stressade för mycket.

Jag tvingade mig själv till slut att gå till sängs senast kl.22 varje kväll och stiga upp senast kl.7. Länge kved min hjärna att jag var så tråkig.

Hur kunde jag göra så mot en kvällsmänniska?

Men jag kämpade på. Det gäller att slå dövörat till när hjärnan vill att du ska stanna kvar i dina gamla hjulspår. Efter en tid med regelbundna sömnvanor förbättrades mina blodsockervärden.

Numera sover jag för det mesta ovaggad sju-åtta timmar varje natt och vaknar pigg. Jag har lyckats att bli en morgonmänniska. Vinsten för mig är att jag har blivit så himla mycket mer effektiv under min vakentid när jag har regelbundna sovvanor. För att sova ännu bättre tar jag också lite magnesium för natten. Det gör att mina muskler slappnar av.

Hur ser dina sömnvanor ut? Är du en kvälls-eller morgonmänniska? Har du någon särskild kvällsrutin för att kunna sova bättre?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox: