Mindfulness lektion 4: Att avleda hjärnans begär

Att avleda hjärnans begär
Begär kan kännas
överväldigande ibland, men ju bättre förberedd du är, desto lättare är det att motstå. Planera för massor av avledande manövrar och belöningar för att inte falla dit.

Modellen som används inom mindfulness är  S O A S:

  • S:et står för stanna upp – andas, räkna ned långsamt från fem till noll. Innan du reagerar.
  • O:et står för observera – Vad säger tankarna?
  • A:et står för att se och acceptera verkligheten som den är – just nu. Så att du utgår från verkligheten när du kommer till Svara eller Släppa
  • S:en står för att antingen Svara det vill säga att göra något åt det du har observerat – om du kan och vill – just nu!  Eller Släppa och låta det vara – just nu!

Skapa en lista med två typer av distraktioner:

1. Snabba fem minuters fixar för att slippa tänka på att dricka (en dusch, ett hälsosamt mellanmål, en alkoholfri dryck, 20 push-ups).
2.Längre aktiviteter som kommer att ta ditt sinne bort i minst en halvtimme (meditera, gå en promenad, laga mat, titta på en TV-serie, eller ett radioprogram, hushållsarbete).

Om du har en färdig lista över aktiviteter till hands, kan du alltid snabbt välja en när du vill dricka. Ju längre din lista är, och ju mer du gillar aktiviteterna på det, desto bättre!

Fler mindfulness inlägg med alkoless hittar du här.

Prenumera på alkoless nyhetsbrev så du inte missar några nyheter, intervjuer med mera. Anmälningslänk hittar du här. 

4 thoughts on “Mindfulness lektion 4: Att avleda hjärnans begär

  • Intressant text, superbra att du pratar om alkohol och vad det gör. Funderar på om man har svårt att sluta dricka och dricker för mycket, varför rekommenderar du stopp? Jag tänker att det finns två lägen. Har man inga problem är det heller inget problem att hålla upp. Och behöver man göra stopp och sen dricka som vanligt kanske man har ett problem. Så var det för mig. Tänker att om man inte har problem spelar det ingen roll när man gör uppehållet. Är jättenyfiken på vad du kommer fram till, blir kul att följa dig.

    • Hej Kia,
      Det finns många som är allt eller inget-människor, men så finns det människor som det räcker med att ta kortare eller längre alkoholstopp för att få syn på sina dryckesvanor och dra ned. Jag tycker att det är upp till var och en om de vill dricka eller inte. Jag vill visa vilka fördelar det finns med att inte dricka. Alkoless är ett hälsoalternativ, jag vill peppa människor till att hitta orsakerna till varför de vill sluta eller ta ett stopp. Det måste komma inifrån, annars blir det pekpinnar.

      • Hej igen, Jag känner att jag fastnar i din formulering att det finns de som har problem och så finns det de som inte har det. Att allt är svartvitt. Det finns cirka 350 000 alkoholmissbrukare i Sverige, det är de som har allvarliga alkoholproblem, sedan finns en drygt miljon som har ett riskbruk, det vill säga nio glas vin per vecka för kvinnor och 14 glas för män. Det är per vecka. I dag kallar många det för normaldrickande. Det är på tok för mycket. Även små mängder alkohol är en stor hälsorisk. Men det många inte har upptäckt är hur mycket bättre de skulle må om de tog längre stopp och bröt slentriandrickandet på helgerna. Det är så det börjar för de som sedan får svårt att hantera alkohol och det går fort. Och ännu fortare för kvinnor. Det är innan människor har nått dit som jag vill nå dem. Så ett frö till att det är möjligt att må alldeles förträffligt utan alkohol.

    • Hej igen, Jag känner att jag fastnar i din formulering att det finns de som har problem och så finns det de som inte har det. Att allt är svartvitt. Det finns cirka 350 000 alkoholmissbrukare i Sverige, det är de som har allvarliga alkoholproblem, sedan finns en drygt miljon som har ett riskbruk, det vill säga nio glas vin per vecka för kvinnor och 14 glas för män. Det är per vecka. I dag kallar många det för normaldrickande och dricker lätt den mängden på en helg. Det är på tok för mycket. Även små mängder alkohol är en stor hälsorisk. Men det många inte har upptäckt är hur mycket bättre de skulle må om de tog längre stopp och bröt slentriandrickandet på helgerna. Det är så det börjar för de som sedan får svårt att hantera alkohol och det går fort. Och ännu fortare för kvinnor. Det är innan människor har nått dit som jag vill nå dem. Så ett frö till att det är möjligt att må alldeles förträffligt utan alkohol.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox: