Socker, socker, socker!

socker

Nystart står det i eldskrift över hela himlen i januari. Det finns inga högtider att fira, de flesta av oss är ändå less på party, bankkontot ekar tomt och suget efter att hinna komma i form till sommaren är stort. Vi vill skaka av oss vinterns glåmiga ytterrock. Vi packar raskt ned julsakerna och sopar bort de sista granbarren så fort att vi inte ens hinner dansa ut den. Årets första månad är som årets första måndag. Därför är januari en ypperlig tid att ta alkoholstopp.

Alkohol är flytande socker

Överflödskilona du dragit på dig i jul kommer att smälta bort vid ett alkoholstopp. Men det finns en risk att du ersätter alkoholen med socker. Det är ganska vanligt att du känner ett starkare godissug än vanligt. Det beror på att alkohol är socker i flytande form och det är sockret som ger det första ruset och tillfredsställelsen till hjärnan när du tar ett glas. Det finns inga positiva effekter på hälsan av att äta socker. Glukos däremot behövs för hjärnans funktion. 

Fyra av tio svenskar äter för mycket socker

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna, NNR 2012 bör mindre än 10 procent av energin från maten komma från tillsatt socker. För vuxna motsvarar det ungefär 50-75 gram tillsatt socker per dag beroende på hur mycket energi man behöver. Fyra av tio svenskar äter för mycket socker enligt Livsmedelsverkets undersökning Riksmaten 2010-2011.

Ju högre alkoholhalt desto mer kalorier

Ett glas vitt vin innehåller drygt sex sockerbitar, jämför med ett lika stort glas Coca-Cola som motsvarar bara mellan tre och fyra sockerbitar.

Alkohol är nämligen efter fett det mest kaloririka vi kan få i oss. Så det gäller att dricka smart, och med måtta. En grundregel är: Ju högre alkoholhalt desto fler kalorier.

Tänk också på mängden

En annan grundregel är mängden. Öl har relativt sett låg alkoholhalt, men två stora stark motsvarar 23 sockerbitar. Snacka om sockerchock! Ett gott råd är att alltid dricka minst ett glas vatten mellan varje glas alkohol. 

Alkohol hämmar förbränningen

Det är dessutom inte bara alkoholens kalorier som kan ger ölmage och vinvolanger. När vi dricker öl, vin eller sprit prioriterar kroppen förbränning av alkohol framför att bränna kolhydrater och fett. Då kan kalorierna från maten bli överflödiga och lagras som kroppsfett. Alkohol ökar också aptiten och får oss sträcka lite lagomt bekvämt efter chipsskålen. 

 socker

Källor: Livsmedelsverket
Blir man tjock av alkohol? – Systembolaget

Läs mer om alkoholstopp här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.