Vårda din vårdepp

Foto: Roman Kraft

Åh, neeej! Vårdepressionen är här. Jag som trodde och hoppades att den var borta för alltid.  Återigen har jag tänkt att det är mitt alkostopp som spökar för att jag känt mig lite skörare än vanligt, sötsugen, tröttare, lite folkskygg, småförvirrad och med störd nattsömn. Men icke, jag är ju vårdeppad. Det är något som jag dragits med i många år och gärna förtränger. 

Var femte svensk upplever årstidsbunden depression, antingen på hösten eller på våren när ljuset kommer åter eller till och med på sommaren då ljuset blir ännu starkare.  Boven i dramat är alltså ljuset, antingen för lite eller för mycket. Människor som bor vid ekvatorn har inga årstidsdepressioner eftersom ljuset är alltid detsamma året runt. Vilket är hur trist som helst, enligt mig, samma lika hela tiden.

Tre viktiga signalsubstanser är inblandande vid uppkomst av depression. Det är serotonin, noradrenalin och dopamin. De reglerar vår sinnesstämning på olika sätt. 

Serotonin kontrollerar vårt stämningsläge och hur vi reagerar på stress, noradrenalin styr vår vakenhet och energi, medan dopamin reglerar vår uppmärksamhet, motivation och glädje och är en viktig del av vårt belöningssystem. Vid en depression är nivåerna av en eller flera av dessa signalsubstanser rubbad, vilket orsakar obalans i hjärnan. 

Vad kan man göra då för att bli mindre vårdeprimerad?

  • D-vitaminbrist. Brist på D-vitamin kan orsaka depression, trötthet, högt blodtryck, svaga muskler, sämre uthållighet och humörsvängningar.  Börja äta D-vitamin redan på hösten med dosen 4000 internationella enheter, IE, per dag under den första månaden, därefter 2000 IE per dag för att bygga upp ett förråd i kroppen. Om du har missat det så har D-vitamin snabb effekt även om du börjar nu. Men ta den större dosen då på en gång.
  • Magnesiumbrist. Magnesium kallas för naturens lugnande medel då det är väsentligt för att nerver och muskler skall fungera effektivt.  Magnesium behöver nog alla äta då vi har en stor brist av det i våra dagliga föda. Dagsdos av magnesium 300-450 mg. terapeutisk dos ca 600 mg.
  • Motionera. Gå ut och gå i dagsljuset. Testa stavgång diagonala eller korslaterala rörelser kan bryta hjärnans a depressiva tankemönster.
  • Undvik alkohol. Det kan rubba din sömn och obalans i kroppen ännu mer.
  • Stressa mindre. Meditera och tillåt dig att ta det lite lugnare än vanligt. 
  • Sök hjälp. Om inte depressionen går över efter ett par veckor kontakta sjukvården. 

 

 

 

Sju tecken på att du är alkoless

Skogafoss vattenfall på Island. Foto: Sorasak Chareundumrongkeat


1.Skippar bolaget för träning. Du kollar inte på klockan för att hinna till Systembolaget på fredagseftermiddagen. Du kollar istället in vilka gympass du ska boka för helgen och veckan därpå för att vara säker på att få plats på de mest attraktiva passen.

2. Semester med äventyr. När vännerna bokar vinresor så kollar du in vandringar i Norge eller på Island. Garanterat långt från exklusiva vinodlingar och gourmetmat. Men du vet att du kommer att ha mer minnesvärda upplevelser.

3. Rör inte min skönhetssömn! Du vårdar din sömn mer än kroghäng. När kompisarna drar vidare på pubcrawl så  försvinner du ljudlöst i natten likt den osynlige mannen hem till din sköna säng.

4. Utmanande samtalsämnen. När du blir för uttråkad av att lyssna till ännu en partyloop under middagen med vännerna kring den bästa lokala ipa:n eller vilken salong som gör de bästa gelénaglarna, så byter du samtalsämnen till som Vad är meningen med livet? eller Är livet en slump eller är det redan förutbestämt?  

5. Mer lön än månad på kontot. Plötsligt har du mer pengar än vanligt kvar på kontot i slutet av månad. Flera tusenlappar till och med.

6. Nagelfar dryckesmenyer. Du kollar i förväg in vilken restaurang som kan erbjuda det bästa alkholfria dryckesutbudet innan du bokar middagsbord för att slippa dricka lättöl eller mineralvatten …igen.

7. Nyfiken. Du öppnar upp dina sinnen för nya saker och människor som du inte ens visste att du var intressad av.

I frånvarande fäders fotspår

Susan Faludi signerade böcker innan hon gick upp på Idun-scenen i Umeå folket hus i lördags. Foto: Ingela Hjulfors Berg
I helgen var det Littfest i Umeå. Ett av de stora dragplåstren var Susan Faludi, känd amerikansk journalist som skrev feministbibeln Backlash för 25 år sedan. Hon är nu aktuell med sin nya bok Mörkrummet som handlar om hennes pappa som gjorde en könskorrektion till kvinna 76 år gammal och kallade sig för Stefanie.

Han var från Ungern och kom till USA i början av 50-talet. En riktig machoman och tyrann som misshandlade hennes mor. Susan Faludi skydde hans raseriutbrott som pesten. Hennes föräldrar skilde sig och han flyttade såsmåningom åter till Ungern. I över 27 år hade de knappt haft någon kontakt alls när han plötsligt mejlade från Bangkok om att hade opererat sig till kvinna och ville att Susan skulle skriva en bok honom.

Mörkrummet – The Dark Room – är Susan Faludis senaste bok. Foto: Ingela Hjulfors Berg
Hennes far var jude från Ungern. Familjen var välbeställd innan kriget bröt ut, men förlorade allt. Han klarade sig tack vare att han utgav sig för att vara kristen och räddade familjen genom att spela nazist med armbindel och ett oladdat gevär.

Jag känner igen mig i Susan Faludis bakgrund. Båda är vi journalister med frånvarande fäder som tog rejäl psykisk stryk under kriget. Hennes som förföljd jude i Ungern och min som ung finlandssvensk krigsveteran med Posttraumatisk Stress Syndrome (PTSD)  från finska fortsättningskriget. Båda med svåra livsupplevelser i bagaget och anknytningsproblem till sina barn. Hon har skrivit en mycket intressant bok om sin fars könsbyte och jag gjorde en dokumentärfilm – Pappa kom hem– om min relation till min far för att förstå honom bättre.

Anknytningsproblem mellan föräldrar och barn är en av de vanligaste orsakerna till drogproblem, psykisk ohälsa, sexberoende, spelberoende, ätstörningar, medberoendeproblematik och  andra livslånga trauman i vuxen ålder.  I mitt fall har det yttrat sig i att inte känna tillit i intima relationer, men jag har jobbat på det mycket är och gift sedan 25 år och har en mycket fin partner. Men jag säger inte att jag är helt fri från problemen, däremot jobbar jag på dem medvetet.

Läs mer om anknytningsteorin här.

Och ett signerat bokexemplar till mig av Mörkerrummet av Susan Faludi. Den är så bra och dessutom bitvis humoristisk. Rekommenderas. Foto: Ingela Hjulfors Berg

Hellre sex än shopping

Fick mig ett gott skratt när jag sprang på en kvinna i Ålidhemskyrkan i Umeå i dag med denna väska. Snacka om provocerande. 

”Shopping is cheaper than a psychiatrist” 

”Det beror väl på hur mycket du shoppar?” frågade jag undrande. 

Hon svarade: ”Äsch, jag shoppar så lite så det blir billigare än en psykiatriker.”

Det var precis efter att vi i kören hade avslutat en fullsatt gudstjänst med prästen och satrikern Kent Wisti och författarinnan Maria Küchen. 

De är aktuella med utställningen Kyss med bilder och texter inspirerade ur Höga Visan i Bibeln. Väldigt små erotiska bilder med tunna blyertstexter pryder nu väggarna i Ålidhemskyrkan  fram till 23 april. Och det har nog sällan varit så fullsatt i kyrkan som i dag. Budskapet är tydligt: ”Sex säljer.”


Jag tänker hellre sex än shopping. Lockande rubrik, eller hur? Sex i lagom mängd, är billigare än en psykiatriker. Eller snarare åtrå till en älskade som Höga Visan lyfter fram, så länge man inte blir sjuk av kärlek förstås. Allt kan bli ett beroende. Sedan handlar det om samtycke. Båda ska vilja. Äh, ni fattar. 

Samlade några fina citat från idag också.


Hur mycket tid ger du dig själv?

 

Det finns 168 timmar på en vecka. Hur får vi tid över till det som betyder mest? Tidsplanerings-experten Laura Vanderkam studerar hur upptagna människor spenderar sina liv, och hon har upptäckt att många av oss drastiskt överskattar alla våra åtaganden varje vecka, medan vi underskattar hur mycket tid vi har för oss själva.

Hon är även författare till ”What the Most Successful People Do on the Weekend” menar att helgen är det hemliga vapnet för att nå professionell framgång.

”Om du inte har en hektisk arbetsvecka bakom dig, spelar helgen mindre roll. Men om du är fokuserad från åtta till åtta varje dag så gäller det att utnyttja fritiden maximalt”, säger hon till Forbes.

Framgångsrika människor vet att tiden är för dyrbar för att slösas bort. Det gäller att inte förlora helgen till slö-TV, ineffektivt mailande och andra onödiga sysslor, menar hon. Här är Laura Vauderkams 14 handfasta tips på hur du kan göra din helg till en framgångsfaktor.

1. Gör tid för familj och vänner.

2. Motionera.

3. Syssla med din passion.

4. Ta semester, åk iväg.

5. Koppla ned. Ta en teknisk sabbat.

6. Volontärarbeta.

7. Undvik måsten.

8. Planera nästa vecka.

9. Umgås.

10. Arbeta i trädgården/kultivera dig/laga mat.

11. Nätverka.

12. Reflektera.

13. Meditera.

14. Ladda för nästa vecka.

Märkte du att det inte fanns någon alkohol med på listan?

Markus: ”Jag drack för att dämpa mina känslor”

Markus Fernlund, 45 år, slutade dricka efter en retreat till Brasilien för åtta år sedan och saknar det inte alls längre. Tvärtom. Han gillar att vara pigg och kunna dansa längst av alla på festen. 

Hur är ditt förhållande till alkohol?
­- Jag festade otroligt mycket när jag var yngre. Jag kunde hålla på i flera dagar och gick gärna på krogen. Jag drack för att slippa alla intryck av människorna på krogen och fester.  Det var för att dämpa känslorna i kroppen som jag inte visste att jag hade. Alkohol är en kraftig drog. Den dämpar alla sinnen och tar udden av det man inte vill känna.  Detsamma gäller för rökning, godis, mat, sex, shopping, sociala medier med mera. För att förändra något måste du först bli medveten.
Jag drack för att dämpa känslan av otillräcklighet. Många gör det för att bli kaxigare och roligare. Men man dämpar den sida som inte är bra nog för en själv.

Vad var det som gjorde att du tog ett alkostopp?
– Jag åkte på en retreat i Brasilien och där fick jag rådet att hålla upp i minst ett halvår. Att inte bedöva mig själv. Jag bara lydde…hahaha.

Hur var det i början?
– Den första företagskickoffen var jobbig. Särskilt förfesten.  Det var jobbigt eftersom det var en vana med att ha  festligheter före själva middagen.  Det gick bra att sitta vid bordet senare men att dansa gick jättetrögt. Jag som gillar att dansa. När jag väl kom över den spärren, som nykter, då släppte jag lös ännu mer än innan och orkade hålla igång längre än alla andra. Jag var jättepigg och hade full koll på allt. Baksidan var att se hur puckade människor blir när de är fulla. ”Oj, så vill jag inte vara!”, tänkte jag. Det var desto mer avskräckande.

Vad hände efter sex månader?
– Jag bara fortsatte med mitt uppehåll. Numera händer det några gånger per år att jag tar något glas på en fest eller bröllop.  Jag drack ett halvt glas vin i helgen, det var inte alls lika gott som när man bara smakar. När min sambo tar vinpaket till mat då brukar vi dela på ett tillsammans för att det smakar bra till maten.
En bonus är att jag är mycket piggare dagen efter.

Varför tror du många dricker för mycket?
– Problemet är att vi värderar oss själva för lågt och därför tröstar vi oss med allt möjligt. Vi reagerar på våra känslor. Vårt system vill hålla tillbaka känslorna och då tröstar vi oss med till exempel Facebook. Alla våra vanor är omedvetna. Även att dricka. För att kunna bryta en vana måste du först bli medveten om att du har den.

Hur brukar du bryta en vana?
– Genom enkla medvetenhetsövningar eller mindfullness som är ett mer trendigt ord. Lyssna på alla djur i naturen, känn efter i din kropp, är det spänt eller pirrar det någonstans? Känn med alla sinnen. Hur många olika ljud kan du höra? Du blir medveten om olika saker, mer medveten om vad du känner. Kan vara konstigt om man länge bara varit i sitt huvud. Det kräver övning, övning och övning.

 

 

 

 

 

”Skåla i vin, men drick vatten”

I dag startade jag morgonen med direktsändning i P4 Västerbotten, bästa sändningstid då alla är på väg till jobbet. I fem minuter fick jag prata om  Alkoless tillsammans med Filippa och Micke.

Det är alltid pirrigt med direktsändning och inga frågor hade jag fått mer än strax innan sändning.  Det är bara att ge sig hän, fast lite förberedd var jag mentalt i alla fall.  Jag vill ju inspirera fler till att ta alkoholstopp för att hitta sin egen kreativitet, glädje och bli mindre stressad. Inga dömande pekpinnar.

Här nedan finns en länk från intervjun på fem minuter ungefär. Jag pratar om hur man tar ett alkostopp och ger tips på hur man kan dricka mindre. 

Filippa – en radiolegendar berättade att hon faktiskt brukar ta alkostopp lite nu och då.
Micke – en van morgonredaktör på P4 Västerbotten.
Lite morgonmosig med radiolurar. Älskar radio. Jag borde ha blivit radiojournalist. Men vem vet jag kanske startar en podd snart.

Att hitta strategier för att dricka mindre

Jag fortsätter på temat att sätta gränser. I dag träffade jag min trevliga kompis Anna. Vi pratade på lunchen om olika knep för att dricka mindre alkohol. Hon drog en parallell till hur man kan sluta röka genom att ta bort just den cigarett som man gillar minst att röka på dagen och sedan tar man bort en cigarett varje dag tills man helt har lagt sitt beroende på hyllan.

Innan jag blev alkoless så gjorde jag vissa justeringar i mitt eget drickande genom att aldrig dricka vin i samband när jag lagade mat på fredagskvällar. Oftast var jag för utsvulten och drack vin på tom mage. Det var aldrig bra då jag blev påverkad redan innan middagen. Jag drack helst vin enbart till maten och inte som festdryck. Då gillade jag mer att ta en drink eller så.  Sedan ledsnade jag på det också.

Så min taktik är lite som Annas sluta röka-strategi.  Det handlar om att begränsa sig successivt om man inte kan klippa direkt.  Jag erkänner att jag gärna feströkte förr också, men det suget har helt försvunnit med alkostoppet.

Här är några fler knep att ta till för dig som vill dricka mindre: 

  • Aldrig dricka på veckorna.
  • Aldrig ha någon alkohol hemma.
  • Aldrig köpa vin i bag-in-box, bara köpa exklusiva små vinflaskor som ger högst två glas som man dessutom delar med någon annan.
  • Aldrig dricka framför tv:n efter middagen.
  • Träna istället för att gå på afterwork.
  • Ta bilen till festen och bara dricka alkoholfritt .
  • Ringa eller mejla värden/värdinnan innan en fest och säga att man hoppas det finns alkoholfritt på festen.
  • Ta med sin egen alkoholfria favoritdryck på festen.
  • Skåla i vin, men släck törsten med vatten.
     

    Vad har du för strategi för att dricka mindre? Jag är så nyfiken på din strategi.
    Skriv gärna i kommentarsfältet eller mejla mig på ingela@diggjo.com.

 

 

 

Starta arbetsveckan med meditation, del 1

Hur har helgen varit? Har du fått den vila som du ville? Att meditera kan ge dig vila på kort tid och stärka dig mentalt över tid. Jag mediterar flitigt sedan många år och under perioder då det är körigt så försöker jag meditera ännu mer. Då blir jag mycket snällare mot både mig själv och min omgivning. Här kommer en kort handledning för dig som aldrig har mediterat.

Tror du det är svårt att meditera och att det behövs en särskild teknik? Inte då. Det är bara att köra på.

Så här gör du: 

  1. Sitt eller ligg ned och försök att slappna av i kroppen
  2. Andas och fokusera på hjärt-trakten, lite som att du andas med hjärtat. Ta djupa andetag.
  3. Håll fokus på andningen.
  4. Andas in genom den högra näsborren och ut genom den vänstra. Räkna 1. Andas in via den vänstra näsborren och ut genom den högra. Räkna två. Fortsätt så och när du kommer till fem så andas du in och ut genom de båda näsborrarna. Fortsätt att räkna din andning fram till 20. Andas sedan som vanligt igen.

    Det är inte
     meningen att alla dina tankar ska försvinna helt, det är nästan omöjligt. Utan putta bara iväg dem som små lätta moln och koncentrera dig på andningen. Ett enkelt mantra kan också vara till hjälp. Tänk Sat när du andas in och Nam när du andas ut. 

    Sätt en timer och börja med att meditera i en minut. Öka tiden successivt lite i taget varje dag, tills du kan meditera i 20 minuter. Jag kan rekommendera appen Insight Timer, världens mest nedladdade meditationsapp som erbjuder både timer och guidade meditationer på flera språk. De flesta är på engelska men inte särskilt svåra att följa.Lycka till!

Gör din egen kaffeskrubb

På helgerna gillar jag att starta dagen med träning efter humör. Är jag pigg så blir det crosstrainer med Netflix på paddan, eller om jag är lite slöare så kör jag ett yogapass med meditation. Att meditera försöker jag göra minst 20 minuter varje dag oavsett humör.

När man tar alkostopp så börjar kroppens inre organ att rensa ut allt gammalt skräp och ofta både syns och märks det på huden. Kvisslor kan plötsligt dyka upp i ansiktet och huden på armar och höfter kan kännas skrovligare än vanligt. Då kan det vara skönt att göra en kroppsskrubb. Och det är superenkelt att göra den själv med vad du har hemma i skafferiet.

Min man dricker mycket kaffe och gärna kapselkaffe.  Många kapslar med förbrukat kaffe blir det, vilket är en styggelse men de går ju att återanvända. Sagt och gjort så gör jag en egen kroppsskrubb av kaffesumpen. Kaffe är inte bara gott att dricka, det lär dessutom ha bra effekt på celluiter eftersom det innehåller mycket antioxidanter. Och det tackar man ju inte nej till.

Recept på kaffeskrubb: 

1 del kaffesump
1 del socker
1/2 del kokosolja
1 tsk kanel (valfritt)
1 tsk vaniljpulver (valfritt)

Blanda alla ingredienserna tills de smälter samman till en mörk pasta.  Om kokosoljan är hård så värm den lätt i en kastrull innan. Förvara skrubben i en vacker burk i badrummet. Använd den över hela kroppen. Gnid in den med runda rörelser. Om du vill använda duschkräm så använd den innan skrubben så du får behålla den fina mjuka känslan som kokosoljan ger.  Använd den 2-3 gånger per vecka. Din hud kommer att tacka dig!

 

Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox: