Hoppa till innehåll

#alkoholstör – att ifrågasätta alkoholbudskap

Den här veckan så är det folknykterhetens vecka 22-28 maj. I år fokuserar IOGT-NTO särskilt på all alkoholreklam som vänder sig till unga under hashtaggen #alkoholstör.

Alkoholens glamorösa budskap

Alkoholreklamen har ökat explosionsartat de senaste tio åren. Varje vecka exponeras unga för 1170 alkoholbudskap. Det ger en bild av att alkohol är ett måste för att umgås, fira och festa samt att det inte går att ha kul utan alkohol. Det är en extremt tröttsam inställning. Alkoholnormen är, som sagt stark i Sverige, det är den som styr hur vi ska bete oss, dricka, när och på vilket sätt. Reklambudskapen är inte heller sena på att haka på. Inte enbart till unga utan till även andra specifikt riktade målgrupper. Som den här annonsen med bag-in-box-vin till alla husvagnsägare som lanserades 2014. Jag hittade den i tidningen Vi i Villa. Det verkar som boxen ska utgå ur sortimentet i sommar, vilket känns lovande för min del.

 

Så här säger företaget som lanserat boxen till sajten Campingsverige:
2013 nådde svenska campinganläggningar nästan upp till 14,5 miljoner gästnätter. Av dessa var den stora majoriteten boende i husvagn.
– Vi ska inte sticka under stol med att vi vill sälja den här boxen till folk som älskar campinglivet. Även om form och utseende är gjort för att synas är det otroligt viktigt för oss att kunderna vill komma tillbaka och köpa den flera gånger på grund av att det är ett riktigt bra vin, säger Markus Eriksson.

Tja, vad säger boxen mig? Jo, att livet som campare innebär att du ska dricka billigt röd tjut och bedöva dig hela semestern. Jag ryser. Det vill då definitivt inte jag bli förknippad med. Känns inte särskilt glamouröst för min del.

Eller vad tycker du om den här ”smarta” väskan fylld av vin? Missa inga tillfällen till att ta ett glas vin. Lite samma känsla som Carawine, eller hur?

 

1 kommentar till “#alkoholstör – att ifrågasätta alkoholbudskap”

  1. Vad skönt att alkoholkonsumtionen bland dagens ungdomar i Sverige ändock minskar, trots ökad reklam, mycket tack vare att dom har andra intressen som lockar och som är betydligt intressantare än alkohol. Mer sånt! Dock bra att de jobbar på med att minska det ytterligare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.