Hoppa till innehåll

Time well spent –  ta en digital detox

  • av

digital detox - time well spent

En motrörelse mot sociala medier börjar spira över västvärlden. Den kallas för Time Well Spent.  Bakom den ligger bland annat föredetta Google-utvecklaren Tristan Harris. Han är bekymrad över att vi spenderar så mycket skärmtid på Facebook, Youtube, Instagram och för de unga Snapchat. Det är inte underligt att vi fastnar menar han eftersom utvecklarna av tekniken vet exakt hur våra hjärnor fungerar på belöning. De har utvecklat sinnrika sätt för att få oss att stanna längre än vad vi hade för avsikt från början.

Våra hjärnor vill inte ha tråkigt

Våra hjärnor vill hellre ha belöning än att göra något som är tråkigt. Vips så halar vi upp mobilen och surfar runt lite planlöst, ibland hittar vi något som vi verkligen vill läsa men oftast leds vi vilse in på något som vi själva inte har valt.

Så här går det till. En pushnotis blinkar till i din mobil, du måste kolla, du klickar för att det är en vän som har taggat dig på en bild på Facebook. Du vill verkligen se så det kanske inte är någon konstig bild på dig. När du sedan ska gå tillbaka till det du sysslade med innan så tar det enligt psykologisk forskning 25 minuter att återgå mentalt. Varje dag tittar vi igenomsnitt på mobilen 150 gånger. Det blir inte mycket tid över till annat då.

Poppa filterbubblorna! Facebook gör om nyhetsflödet.

Time Well Spent vill påverka de här stora social media-företagen att utveckla tjänster som gör att vi istället träffas och interagerar mer med varandra, eller att vi hittar information om det vi verkligen kan lära oss något om. Nuvarande teknik skapar filterbubblor som gör att du bara interagerar med människor som delar samma åsikter som dig själv. Det finns också något som kallas för Dark Ads – dold annonsering – som användes under Trumps valkampanj där de riktade olika budskap till olika grupper. Det var möjligt eftersom det går att rikta annonskampanjer väldigt snävt utifrån människors intressen, ålder, kön och bostadsområde. Att det användes olika budskap under valkampanjen i USA har väckt mycket kritik mot Facebook.

Det verkar som att Facebook har tagit till sig av kritiken. I sitt nyårstal så nämnde Facebook-grundaren Mark Zuckerberg just rörelsen Time Well Spent skriver DN. Detta händer samtidigt som flödet på Facebook görs om så att fler ska kunna interagera mer med sina vänner istället för med företag. Rörelsen finns även i Sverige och heter Time Well Spent Sweden.

Mark Zuckerberg tror att människors tid på Facebook kommer att minska:

”Jag tror att tiden som människor spenderar på Facebook kommer att minska och engagemanget kommer att gå ner. Men jag tror också att tiden folk spenderar på Facebook kommer att bli mer värdefull. Och om vi gör rätt sak, tror jag också att det kommer att göra vårt comminuty gott och gynna vår affär ur ett långsiktigt perspektiv”, skriver han i ett inlägg på Facebook.

Att göra sin tid mer värdefull på nätet är en nyckel till bättre mentalhälsa och helt i linje med mindfulness.

Här är några tips på digital detox i vardagen:

  • Börja dagen med att inte titta på din mobil den första timmen på morgonen. Använd gärna en vanlig väckarklocka så gör du det lättare för dig själv att inte titta på den.
  • Stäng av pushnotiser i mobilen så slipper du tappa koncentrationen på det du gör.
  • Ta en digital detox emellanåt. Stäng av allt och umgås med din familj och vänner analogt istället. Till exempel på helgen eller på semestern..
  • Höj tröskeln för appar du använder för mycket. Flytta bort dom från telefonens hemskärm. Eller ta bort apparna och använd tjänsterna från mobilens webbläsare.

Kolla även in Tristan Harris TedTalk How better tech can protect us from distraction 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.