1. Mentorer till alla nyanställda
Den unga generationen och andra som är nya på en arbetsplats behöver goda förebilder och mentorer som de kan vända sig till med frågor och stöd för att komma in bra i sina nya arbetsuppgifter. (Se till att det är en välrenommerad person.) Inse att alla är vi barn i början oavsett hur lång yrkeserfarenhet vi har i ryggen.
2. Utbilda medarbetarna i nolltolerans
Utbilda medarbetarna i normkritik och nolltolerans mot sexism. Var uppmärksam på att medarbetare och nyanställda inte faller utanför, mobbas eller utnyttjas på något kränkande sätt. Vi är alla medarbetare till varandra. Alla ska känna sig trygga på sin arbetsplats. Öppna upp för att utsatta, som vill, ska våga berätta. Om det är dennes närmaste chef som kränker så ta fram alternativ till vart medarbetaren kan vända sig med sin berättelse. Säg inte: “Jamen, han/hon är lite speciell, det får du tåla.” eller “Var inte så känslig.” Ta berättelserna på allvar. Visa respekt och lyssna.
3. Ledningsgruppens värderingar styr
Byt ut personer i ledningen ofta och se över könsfördelningen. Vilka värderingar har ledningsgruppen? Hur ser maktfördelningen ut? Finns det kvinnor med? Organisationskulturen sipprar ned från ledningsgruppen. Motverka grabb-och gubbkultur och andra kotterier. Utbilda i mobbning, normkritik, sexism och sexuella trakasserier. Kräv nolltolerans!
4. Ställ krav på HR-avdelningen!
Se till att HR-avdelningen sorterar ut sexismtendenser, särskilt på ledarnivå tidigt. Gäller både män och kvinnor. Låt värderingar styra. Kolla med facket om det finns anmälningar mot personen från andra arbetsplatser. Var noggrann. Syna vänskapsrekrytering till chefspositioner. Har de verkligen den kompetens som krävs för uppdraget? Om ni vill rekrytera talang då gäller det att leva sin värdegrund som gör att de vill jobba hos er och stanna kvar. Att rekrytera nya medarbetare hela tiden för att de väljer att lämna är kostsamt och bör tas på allvar.
5. Bryt alkoholnormen!
Våga arrangera personalfester och afterworks utan alkohol där alla kan vara med. Var en förebild som arbetsgivare och sätt agendan för hur ni vill ha det på er arbetsplats. Gör något roligt och utvecklande tillsammans istället. Uppmuntra till mer hälsosamma alternativ för att motverka till exempel stress och tröttsam alkoholromantik på jobbet. ( Jag minns fortfarande med en rysning vd:n på ett större företag som var fullast på personalfesten och kastade ut blommor till personalen han just hade fått som tack av pensionerade medarbetare. Inte särskilt charmigt.)
Många medarbetare väljer ofta bort alkohol för att de tycker det är obehagligt att delta på fester där deras arbetskompisar eller chefer byter skepnad efter några glas och gör sexuella närmanden eller som äntligen ska tala ut. Det blir helt enkelt mindre drama att hantera i efterhand med alkoholfria tillställningar. Läs mer om personalfester här.
6. Skapa delaktighet
Gör saker tillsammans som gör att allas kompetens tas till vara och får utvecklas. Bygg team utifrån allas styrkor. Det är ledningen som sätter agendan och arbetsklimatet. Våga lyfta fram personer som är smartare än dig själv. Det är ju ditt jobb som chef att använda dig allas fina kompetens. Skapa en skön delaktig miljö för alla oavsett kön och sexuell tillhörighet.
Nu kör vi!
Inlägget är inspirerat av 6 handfasta tips så förebygger du sexism på din startup.