Mindfulness lektion 5: Meditera till bättre sömn

Meditera till bättre sömn

Sömn är en stor del av livet, ungefär en tredjedel av vårt liv spenderar vi sovande. Det är knappast för att hushålla med näring – hjärnan förbrukar nästan lika mycket energi när den sover som när den är vaken. Hjärnan behöver sömn för att renhålla hjärnan, sortera intryck och upplevelser vi har tagit in under dagen.

Att tvinga sig till att vara vaken och behandla sömn som att det är ett problem som måste övervinnas, är väldigt onaturligt. Vi är avsedda att sova mycket.

Sömn förbättrar även vår fysiska hälsa. Det hjälper till att förebygga depression och posttraumatisk stresssyndrom (PTSD). Och det är också där mycket av vårt lärande sker (när vi sover, behandlar hjärnan dagens upplevelser).

Förutom sömn är meditation också mycket bra för vårt välbefinnande och förbättrad sömn, forskning visar på följande effekter.

  • Ökning av “må-bra hormoner” serotonin (lugnande), oxytocin (avslappnande), endorfiner (lycka) och DHEA (vitalitet) medan stresshormonet kortisol minskar.
  • Förbättrat psykiskt välbefinnande, självkännedom, stresshantering samt stöd vid nedstämdhet, ångest och depression.
  • Kroppens självläkande förmåga, immunförsvar och återhämtning förbättras, t.ex. vid kronisk smärta .
  • Förbättrad koncentrationsförmåga vid vaket tillstånd och avslappning för god sömn, både vid djupsömn samt minskat sömnbehov – melatonin som är viktigt för god sömn ökar.

 

Läs mer om sömn och hjärnan här och här.

Fler mindfulness inlägg med alkoless hittar du här.

Prenumera på alkoless nyhetsbrev så du inte missar några nyheter, intervjuer med mera. Anmälningslänk hittar du här. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox: